Lukujen laskemiseen käytän Glicko -1 algoritmiä. Olisin halunnut käyttää alunperin Glicko-2 algoritmiä, mutta se vaikutti hieman turhan hankalalta, joten päädyin käyttämään Glicko-1 algoritmiä. Glickossa on etuna vanhaan elolaskentaan se, että siinä huomioidaan myös pelaajan pelaamattomuus. Jos pelaat aktiivisesti ja lukusi on 1700, se on luotettavampi arvio pelivahvuudestasi kuin jos lukusi on 1700, mutta pelaat vain harvoin.
Pelaajan aktiivisuutta mittaa RD-luku, mitä pienempi luku, sitä luotettavampi luku on. Pelaamalla RD-luku laskee ja riittävän pitkä pelitauko nostaa RD-lukua. Laskiessani pikapelilukuja lisään RD-lukua, mikäli pelaaja on ollut pelaamatta kaksi kuukautta. Olen myös päättänyt, että RD-luku voi minimissään olla näissä laskuissa 50, jotta lukujen muutos vähäisellä pelaajamäärällä, jossa tasoerot ovat suuret, ovat vielä jollain tavalla mielekkäitä. Uusilla pelaajilla vahvuusluku määräytyy heidän senhetkisen pelonsa mukaan (vuosina 1987-2000 senhetkinen selo), jos heillä ei ole peloa, käytetään seloa, jollei ole kumpaakaan, on uuden pelaajan luku 1500 ja RD-luku 350. RD-luku voi maksimissaan näissä laskuissa olla 350.
Tarkemmin kaavoista ja Glickolukujen laskennasta voi lukea englanniksi osoitteesta: http://www.glicko.net/glicko/glicko.pdf. Se toimi lähteenäni näiden lukujen laskentaan.
Korjasin tänään selitystäni lukujen laskennesta, sekä lisäsin linkin vuoden 1987 tuloksiin.
VastaaPoistaVuoden 1995 tulokset lisäsin tänään.
VastaaPoistaVuoden 2000 tulokset ja luvut lisätty tänään.
VastaaPoistaVuoden 2002 puuttuvat tulokset ja korjatut luvut päivitetty tänään.
VastaaPoistaVuoden 2003 puuttuvat tulokset ja luvut lisätty tänään.
VastaaPoista